در چند روز گذشته چندبار برای کارت به کارت کردن، پرداخت قبض، خرید شارژ یا دریافت موجودی به بانک یا خودپرداز مراجعه کردید؟ پرسیدن این سوال در عصر بانکداری موبایلی کمی عجیب به نظر می‌رسد. این روزها هر کسی که گوشی هوشمند داشته باشد، از یکی از اشکال موبایل بانک استفاده می‌کند.

اگر بخواهیم آمار دقیق‌تری ارائه بدهیم، فقط نسخه اندروید اپلیکیشن آپ ۱۱ میلیون کاربر فعال دارد. اما چند درصد این کاربران شناخت درست و کاملی از مفهوم بانکداری موبایلی دارند. اگر دوست دارید با همه نقاط تاریک و روشن این شیوه بانکداری دیجیتال آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بانکداری موبایلی چیست؟

امروزه هر بانکی یک همراه بانک دارد و اپلیکیشن‌های مالی جزو محبوب‎ترین اپلیکیشن‌ها هستند. در عصر اینترنت،بانکداری موبایلی آنقدر رایج شده که دیگر نیاز به تعریف ندارد و هرکسی دست کم یکبار تجربه‌اش کرده است.

هر نوع تراکنش مالی یا مربوط به امور مالی که روی دستگاه‌های موبایل (گوشی هوشمند، تبلت و …) انجام بشود، شکلی از بانکداری موبایلی است. این تراکنش می‎تواند پولی باشد که به حساب کسی می‎‌ریزید یا پیامک برداشتی که بانک برایتان ارسال می‌کند. به عبارت ساده‌تر، بانکداری موبایلی یعنی اینکه از هر جایی و در هر زمانی روی پولتان در بانک اشراف و کنترل کامل داشته باشید.

دقیقا به همین خاطر است که بانکداری موبایلی سرویس‌های متنوعی دارد و از همه بسترهای ارتباطی گوشی همراه استفاده می‌کند. اگر قرار بود فقط از طریق اینترنت یا پیامک به همراه بانک دسترسی داشته باشیم، دیگر این حجم از کنترل و دسترسی محقق نمی‌شد. این روش بانکداری دیجیتال سه نوع سرویس کلی دارد:

  • همراه بانک بر بستر اپلیکیشن
  • همراه بانک بر بستر پیامک
  • همراه بانک بر USSD

این تنوع بسترها یکی از مهمترین دلایل محبوبیت روزافزون انجام کارهای بانکی با موبایل است.

مزایا و کاربردهای بانکداری موبایلی

اولین باری که از همراه بانک استفاده کردید را به خاطر دارید؟ نه از خانه بیرون رفتید، نه برنامه‎هایتان را تغییر دادید و نه منتظر ماندید تا شماره‌تان از بلندگویی گفته بشود. اینها فقط برخی از مزایای بانکداری موبایلی هستند.

همه چیز کف دستت است

اینکه هفت روز هفته و شبانه روز به حساب بانکی و پرداخت‌های بانکی دسترسی داشته باشید، الان خیلی عادی است. اما کافیست به ده سال قبل برگردید و خودتان را در دنیایی بدون موبایل بانک تصور کنید. می‌بینید بانکداری موبایلی چه تحولی ایجاد کرده است!

کنترل حسابت را از دست نده

برای اینکه دخل و خرج‌تان از دست‌تان در نرود، چه چیزی بهتر از بانکداری موبایلی؟ وقتی حساب همه پول‌هایی که درآوردید، خرج کردید و در حساب‌تان دارید زیر دست‎تان باشد، مدیریت مالی زندگی‌ خیلی راحت‌تر می‌شود. دیگر حساب از دست‌تان در نمی‎رود، قبض‌ها را فراموش نمی‌کنید و خلاصه دخل‌تان با خرج‌تان می‎خواند.

همین الان پولت را خرج کن

باز هم باید به چند سال قبل برگردیم. آخر هفته است، پول لازم دارید و تنها چیزی که دارید چندتا چک است. برای رسیدن به پولتان حداقل باید ۲۴ ساعت صبر کنید. چیزی که در عصر بانکداری موبایلی به ندرت پیش می‌آید. وقتی اکثر تبادلات مالی روزمره از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت انجام بشود، همه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پولمان می‌رسیم. و این یعنی همه‌مان خوشحال‌تریم.

جای پولت امن است

بانکداری با موبایل ریسک‌های خودش را دارد اما بدون شک باعث افزایش امنیت بانکداری شده است. وقتی پرداخت‌ها و تراکنش‌های روزمره به جای پول نقد بر بسترهای رمزگذاری شده و با استفاده از رمزهای عبور چند مرحله‌ای انجام بشوند، یعنی جای پول امنتر شده است.  ضمن اینکه بلافاصله از هر انتقال پولی مطلع می‌شوید و این جلوی سوءاستفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها را می‌گیرد.

زمینی که سبز می‌ماند

تصور کنید همه تراکنش‎هایی که در طول یک سال گذشته با موبایل انجام داده‌اید، روی کاغذ پیاده می‌شد. فکر می‌کنید تعمیم این به همه کاربران موبایل بانک در سرتاسر دنیا، چند درخت می‌شود؟

البته نمی‌توانید همه کارهای بانکی‌تان را با موبایل انجام بدهید. عملیات‎های بانکداری موبایلی به پرداخت قبوض، دریافت موجودی، کارت به کارت، خریدهای اینترنتی و مواردی از این دست محدود است.

ریسک‌های بانکداری موبایلی

امنیت سایبری یکی از مهمترین موضوعات پیرامون بانکداری دیجیتال است و بانکداری با موبایل هم از آن مستثنا نیست. به همین خاطر استفاده از اپلیکیشن‌های بانکداری موبایلی تراز اول و رعایت اصول امنیت داده هنگام کار با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وقتی کارهای بانکی را با موبایل انجام می‌دهید، ممکن است در معرض سه نوع حمله سایبری قرار بگیرید:

  • دسترسی غیرمجاز به سیستم بدون نیاز به اطلاعات تایید هویت
  • دستکاری سیستم برای جلوگیری از ورود صاحب حساب به سیستم
  • دسترسی مستقیم با استفاده از ویروس و بدافزار برای سوءاستفاده از اطلاعات

البته همه اینها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند. اگر همیشه و مرتب اصول امنیت داده همراه را رعایت کنید، ریسک تجربه چنین حملاتی به حداقل می‎رسد. قبل از هر چیز باید از یک پسورد قوی و یک برنامه مدیریت پسورد استفاده کنید. در کنار این، همیشه سیستم عامل گوشی و برنامه‌های پرداخت موبایلی‌تان را به‌روز نگه دارید. مهمتر از همه اینکه هیچوقت برای انجام کارهای بانکی از شبکه‌های وای‌فای عمومی وصل نشوید.

منبع: آسان پرداخت

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!